| 
      
      NÁBOŽENSKÝ ZÁŽITOK     
                  Náboženský zážitok je jedným zo  spôsobov, ktorý nám dáva Boh pre uvedomenie si jeho prítomnosti v nás. Je  to taká „duchovná injekcia“, ktorú potrebujeme, aby sme zmobilizovali svoje  sily alebo pochopili, kadiaľ máme smerovať. 
            Prvou kategóriou náboženských  zážitkov sú bežné prostriedky jeho prítomnosti: Boh je prítomný vo svojom Slove,  vo sviatostiach, v ľuďoch. Problémom je, že mnohé z týchto vecí  prehliadame alebo ich podceňujeme alebo ich nepokladáme za nič výnimočné.  A tak sa nám môže stať to, čoho sa obával svätý Augustín, keď sa modlil: Timeo  Deum transeuntem – „Bojím sa, že Boh  bude prechádzať popri mne a ja si ho nevšimnem.“ 
            V takýchto prípadoch sa  vyžaduje od nás vrátiť sa naspäť v mysli k tým momentom, kedy Pán bol  prítomný v mojom živote, ale ja som ho nepostrehol, lebo to bolo pre mňa  čosi príliš samozrejmé. 
            Ďalšia forma náboženského zážitku má  už mimoriadnejší charakter. Teda nie je to niečo celkom bežné. Môže to byť  Slovo, ktoré zarezonuje v mojou vnútri v situácii, ktorú práve  prežívam. Napríklad ak unavený človek začne čerpať silu z Ježišových slov: „Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste  preťažení a ja vás posilním.“ Alebo „dotyk Boha“, v ktorom cítim  nasmerovanie, znovuzrodenie. Napr. keď sa rozbití zastavíme v chráme, zotrvaním  v tichu sa všetko v nás upokojí a poskladá a my odchádzame do  života obnovení.  
            A existuje ešte jedna forma  náboženského zážitku, ktorá nie je vôbec bežná, človek ju môže zažiť párkrát za  život. Najčastejšie je to vo chvíľach, kedy Boh chce od nás významnú zmenu  alebo kedy my sami potrebujeme urobiť vážne rozhodnutie. O tomto hovorí  známy kapucín P. Benedikt Groeschel:  
            Píše, ako kedysi, ešte ako mladý  kňaz pracoval ako duchovný vo väznici pre mladistvých. Raz sa stalo, že  jeden z väzňov to už vo väznici nevydržal a rozhodol sa obesiť. Našťastie sa  roztrhol opasok, na ktorom visel a podarilo sa ho zachrániť. Keď o  chlapcovi pátrovi kapucínovi povedali, práve s personálom väznice obedoval. 
            Ponáhľal sa ku chlapcovi. A ako tak  kľačal vedľa neho, väzenský lekár hovorí: „Je to v poriadku, otče. Práve  vydýchol vzduch zo svojich pľúc. Snažil sa spáchať samovraždu, ale nevyšlo mu  to. Už je v poriadku; choďte dole a dojedzte svoj obed. 
            Prebehlo mi mysľou: „Ako že je  v poriadku? Práve sa pokúsil o samovraždu. Ako teda môže byť  v poriadku?“ Postupne, ako som tak kľačal vedľa neho, chlapec prišiel  k sebe. Zhromaždení dozorcovia a väzni sa postupne jeden po druhom začali  vytrácať. Po chvíli som tam zostal len ja sám aj s dvoma dozorcami a  lekárom. 
            Kľačiac nad ním snažil som sa mu  prihovárať. Chlapec zrazu otvoril oči a začal sa usmievať. „Bol to krásny  úsmev“, hovorí P. Benedikt. No vtom som si uvedomil, že chlapec si asi myslí,  že je mŕtvy a že nad sebou vidí snáď nejakého svätého Františka, keďže som  mal na sebe hnedý habit. A bolo to naozaj tak.  
            Vo svojom zdesení som trocha uhol  svojou hlavou, aby si chlapec všimol aj dozorcov a lekára. Zbadal ich. Jeho  reakcia bola náhla. Uvedomil si, že žije. Že jeho samovražda sa nepodarila  a že on je naspäť v tvrdej realite väzenia. „Začal plakať,“ hovorí  Benedikt. „Bol to hlboký žalostivý plač. Chcel ujsť, a nepodarilo sa mu to...“ 
            „Ako som tak kľačal nad ním na  podlahe“, hovorí páter, „teraz som si už naplno uvedomil, že chlapec sa mýlil  v tom, koho videl, keď otvoril svoje oči. Lenže ja som sa nemýlil.  V ušiach mi zaznievalo udieranie kladiva, ktoré zatĺkalo klince do rúk  Ježišových, bol som schopný cítiť pach potu a krvi a jasne som počul výkrik:  „Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?“ Nikdy predtým sa mi slová Kristove  z Matúšovho evanjelia „Bol som vo  väzení a prišli ste ku mne“ nezdali skutočnejšie, ako práve teraz.“  
            Tento zážitok Benedikta Groeschela zmenil  smerovanie jeho ďalšieho života. Hovorí: „Začal som sa angažovať v práci  s ľuďmi, ktorí ľudsky povedané kráčali nikam a o ktorých mi bolo  jasné, že na to, čo pre nich robím, nebudú nikdy schopní odpovedať adekvátnym  spôsobom, ba mnohí dokonca ani pochopiť, prečo to vlastne pre nich robím...“ 
            Možno viacerí z nás by vedeli  povedať o náboženskom zážitku, ktorý zmenil ich život. Nevieme, čo sa  udialo, ale zmenilo nás to. Bol to dar. Aj toto je jeden zo spôsobov, ako Boh  v našom živote „pracuje“. To, čo sa očakáva od nás, je pripravenosť na  vnímanie jeho prítomnosti v nás. Vždy, aj keď sme frustrovaní  a rozbití. Boh nás môže pretvoriť aj vo chvíli, kedy to my najmenej  očakávame. 
    (zdroj:  Milan Bubák, 2. pôstna nedeľa, rok B)  |